Hledá se Dobrý podnikatel! Šanci mají všichni se zájmem o své okolí
3. dubna 2014
Průzkum: Češi vidí v podnikání možnost splnit si sen. Odrazuje je nejistota a přebujelá byrokracie
Truhlář, který vyrábí hračky pro dětský domov bez nároku na odměnu nebo provozovatel restaurace, co pravidelně rozdává jídlo bezdomovcům. Právě takové podnikatele chce ocenit soutěž makro Dobrý podnikatel 2014, která dnes byla oficiálně zahájena. Určena je pro firmy do 30 zaměstnanců, jimž není lhostejné jejich okolí. Na webových stránkách www.dobrypodnikatel.cz se mohou přihlásit až do 30. června. Vítěz získá 100 000 Kč. 21. dubna bude spuštěno hlasování, které určí 15 finalistů. O vítězi rozhodne odborná porota.
„Nezávislí podnikatelé se ve svých restauracích, obchodech nebo dílnách snaží být každý den co nejlepší. A často jde jejich snaha i nad rámec samotného podnikání,“ vysvětluje člen poroty Jan Žák, ředitel nákupu společnosti MAKRO Cash & Carry ČR, a dodává: „makro jako dlouhodobý partner zejména malých a středních podnikatelů chce těmto lidem vyjádřit uznání a vyzdvihnout ty, kteří jsou nejvíce prospěšní pro své okolí.“
Dobrý podnikatel získá 100 000 Kč
Soutěž makro Dobrý podnikatel 2014 je určena podnikatelům s méně než 30 zaměstnanci, kteří dělají pro společnost něco navíc. Účast v soutěži je bezplatná, není vyžadován registrační poplatek ani zákaznická karta makro. Podnikatelské subjekty může do soutěže nominovat také někdo jiný, například známí, přátelé, obchodní partneři nebo příjemci pomoci. Přihlásit se nebo nominovat lze na webu www.dobrypodnikatel.cz až do 30. června.
V pondělí 21. dubna zde bude spuštěno hlasování, v němž veřejnost vybere 15 finalistů. Odborná porota ve složení Roman Vaněk, Eva Štěpánková, Eva Svobodová a Jan Žák následně vybere vítěze, který jako první získá titul Dobrý podnikatel a výhru 100 000 Kč. Všichni finalisté dostanou poukázku na nákup v makro v hodnotě 5 000 Kč.
Pozitivní příklady jako inspirace pro ostatní
„My jsme už nějak zapomněli opisovat. Když jsme chodili do školy a neudělali jsme úkoly, nebyl to pro nás žádný problém. Pak se z nás stali dospěláci a už nepotřebujeme žádnou radu, protože víme úplně všechno. A to je špatně,“ glosuje potřebu soutěže předseda poroty Roman Vaněk, zakladatel Pražského kulinářského institutu. „Na základě příběhů těch, co se přihlásí, mají lidé možnost se něco naučit,“ dodává.
Je potřeba dát o sobě vědět
„Vážím si lidí, kteří se dokážou postarat sami o sebe. Těmto lidem je potřeba pomoci,“ pokračuje další člen poroty, zakladatelka společnosti RYOR Eva Štěpánková. „Vždycky mám radost, když se ti lidé uchytí a postupují, ač po malých krůčkách, ale dopředu. Mnoho lidí by už nebylo zaměstnáno, kdyby se nezačali stavět na vlastní nohy. I český člověk může být úspěšný a jít nahoru, jen se nesmí nechat zastrašit,“ dodává.
Drobné podnikání jako pilíř české ekonomiky
Podle Českého statistického úřadu tvoří malé firmy až 99 procent všech podnikatelských subjektů na českém trhu. „Zaměstnávají více než 61 procent Čechů a produkují 54 procent veškeré přidané hodnoty v zemi. Na celkovém HDP se podílejí téměř dvěma pětinami. Drobní podnikatelé vyplácejí 56 procent všech mezd v české ekonomice,“ uvádí Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a další člen poroty.
Nezávislost i velká dřina
Význam drobných podnikatelů si naštěstí uvědomují i řadoví Češi. Právě na jejich názor se zaměřil průzkum, který si makro nechalo zpracovat agenturou STEM/MARK. „Většina Čechů vidí v podnikání zejména nezávislost a možnost být sám svým pánem. Peníze či zisk jsou až na druhém místě,“ komentuje výsledky průzkumu Jan Žák. „Odrazuje je hlavně strach a nejistota, následuje administrativa či zbytečná byrokracie,“ pokračuje a dodává: „Až devět z deseti Čechů si myslí, že podnikání v České republice není jednoduché. A méně než třetina lidí jej má spojeno s možností rychle zbohatnout. Naopak až čtyři pětiny populace věří, že podnikáním si lze splnit sny, a považují ho tak za nejlepší způsob seberealizace.“
Podpora komunity, silný charakter a univerzálnost
Více než polovina respondentů vnímá, že malí podnikatelé v jejich městě podporují sport nebo kulturu. Dvě pětiny ví také o příspěvcích na charitu. Na dobrého podnikatele kladou Češi vysoké nároky. Kromě úspěchu se jim pod tímto pojmem nejčastěji vybaví člověk, který nemyslí jen na sebe. „Měl by být komunikativní, pracovitý, zodpovědný, cílevědomý, odvážný, kreativní, poctivý a mít zájem o své okolí. Zároveň by měl být přirozeným vůdcem, vizionářem a být schopen improvizace,“ nastiňuje Jan Žák výčet vlastností, které by měl mít dobrý podnikatel podle výsledků průzkumu.
„Malý živnostník je na všechno sám. Nemá týmy lidí a musí si poradit se vším. Je tak trochu finančník, tak trochu obchodník i marketér. Od všeho musí umět kousek a musí mít velmi univerzální pohled na své podnikání,“ popisuje drobné podnikatele Eva Svobodová. „Chtěli bychom zviditelnit právě lidi z menších měst a obcí, kteří vykonávají něco nad rámec svého podnikání, jen se o tom neví,“ uzavírá.
Soutěž makro Dobrý podnikatel organizuje společnost MAKRO Cash & Carry ČR v rámci oslav 50 let od otevření své první prodejny v německém Mülheimu. Odborným garantem je Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky.
Průzkum veřejného mínění realizovala agentura STEM/MARK formou internetového dotazníku na reprezentativním vzorku 500 lidí ve věku 15 – 60 let.
METRO / MAKRO Cash & Carry provozuje více než 750 samoobslužných velkoobchodů ve 28 zemích. Společnost celosvětově zaměstnává přibližně 110 000 lidí a za fiskální rok 2012/2013 dosáhla prodejů v celkové výši 32 miliard EUR. METRO Cash & Carry tvoří prodejní divizi skupiny METRO GROUP, která je jednou z největších mezinárodních retailových společností. Za fiskální rok 2012/2013 dosáhl její obrat 66 miliard EUR. Společnost působí v 32 zemích, má 265 000 zaměstnanců a provozuje zhruba 2 200 obchodů. Výkon skupiny METRO GROUP je založen na síle obchodních značek, které působí nezávisle ve vlastních tržních segmentech: METRO/MAKRO Cash & Carry jako světový lídr v oblasti samoobslužných velkoobchodů, Real mezi hypermarkety, Media Markt a Saturn jako evropský lídr v oblasti prodeje spotřební elektroniky, a Galeria Kaufhof v segmentu obchodních domů.