makro mění značku a obchodní formát. Posiluje podporu malého a středního podnikání.
Praha 27. února 2014
Společnost MAKRO Cash & Carry prochází proměnou, od roku 2008 vybudovala nový vícekanálový obchodní formát. Zásadní je zejména posun od tradičního byznys modelu typu cash and carry směrem k novým formám distribuce. Společnost posílí individuální přístup k zákazníkům a ještě více se zaměří na podporu podnikatelů, a to nejen v oblasti prodeje. Důraz na maximální kvalitu zboží zůstává. Změnu konceptu vystihuje nová značka VY & makro, která klade důraz na individuální přístup k zákazníkovi.
Ekonomická krize jako příležitost
makro se rozhodlo vzít ekonomickou krizi jako příležitost pro rozvoj. „Malé a střední podnikání, na které se především orientujeme, je zasaženo v složitém ekonomickém období jako první. Museli jsme rychle reagovat na změnu podmínek, a tak jsme rozjeli nové prodejní kanály. Nejdynamičtěji se rozvíjí makro Distribuce, podporovaná obchodními zástupci a online prodejem,“ vysvětluje společnosti makro Axel Hluchy, generální ředitel MAKRO Cash & Carry ČR.
Dovoz zboží přímo k zákazníkovi zavedlo makro v roce 2008. Od té doby vzrostl jeho podíl na prodejích na desetinásobek a letos by měl dosáhnout až 16 %. Službu dosud ze 77 % využívají zákazníci segmentu HoReCa. V letošním roce se makro zaměří na dovoz zboží v oblasti tradičního maloobchodu. V roce 2020 by pak makro chtělo být v segmentu rozvážkové služby již lídrem. „Se segmentem malého a středního podnikání jsme existenčně propojeni, daří se nám budovat se zákazníky osobní vazby. Posloucháme, co potřebují. Víme, že segment drobného podnikání potřebuje v Česku silnou podporu. Tu mnozí podnikatelé nacházejí právě u nás,“ doplňuje ředitel nákupu Jan Žák. Rozvážková služba je určena pro zákazníky, jejichž měsíční obrat přesahuje 50 000,- Kč bez DPH.
Podpora drobných podnikatelů
makro
má připravenou širokou škálu doplňkových služeb, jejichž cílem je usnadnit práci a šetřit čas. Vedle rozsáhlého sortimentu „pod jednou střechou“ nabízí i rozmanité služby:
Podporuje tradiční maloobchod pomocí partnerské aliance Můj obchod. Síť dnes tvoří již 210 prodejen po celé České republice, cílem je tento počet do konce roku zdvojnásobit.
Na internetu mají zákazníci k dispozici online katalog celého sortimentu, včetně cen a dostupnosti zboží na jednotlivých prodejnách.
Zákazníci makro Distribuce si mohou objednávat zboží online, čehož využívá téměř polovina všech zákazníků, jež makro zaváží. V loňském roce si tito zákazníci objednali zboží online v hodnotě 1 miliarda Kč.
Pro gastronomické profesionály pořádá HoReCa Akademii. Pro šéfkuchaře jsou určeny kurzy s ohledem na aktuální sezónu, pro provozovatele pak školení se zaměřením na ekonomiku restauračních provozů. Nechybí baristické kurzy nebo sommeliérské poradenství při sestavování vinného lístku. V loňském roce makro proškolilo 1 600 zákazníků v průběhu 185 kurzů v 8 různých modulech.
Zavedlo oblíbenou Maloobchodní akademii. Ta se zaměřuje na podporu a školení v oblastech, které vnímají malí podnikatelé jako problematické. V posledních dvou letech se makro specializuje i na vietnamské maloobchodníky. Oblíbená jsou i školení hygieny provozu tzv. HACCP. V této oblasti v loňském roce prošlo školením 1620 zákazníků.
makro rozvíjí také právní znalosti podnikatelů, a to i prostřednictvím speciální sekce na webu www.makro.cz. „V loňském roce například zákazníci ocenili školení ohledně nových povinností spojených s nákupem a prodejem tvrdého alkoholu. Skvělý ohlas měl také seminář pro vietnamské maloobchodníky. Zaměřili jsme se na daňovou problematiku. Po našem školení se 95 % účastníků přihlásilo k DPH,“ poukazuje na pozitivní dopad Maloobchodní akademie Axel Hluchy.
Drobné podnikání jako hybatel české ekonomiky
makro stále sází na malé a střední podnikatele. Jejich podniky tvoří v České republice 99,86 % ze všech firem, což v přepočtu činí 1,1 milionu subjektů. Většina z nich je zároveň registrovanými zákazníky makro, konkrétně 0,9 milionu. „Chceme podpořit úspěch našich zákazníků, protože jedině s nimi můžeme růst i my. Klíčem k vzájemnému růstu je individuální přístup. Pracujeme na tom, abychom pochopili potřeby zákazníků a přizpůsobili jim naše služby a sortiment - například i s ohledem na daný region,“ vysvětluje Jan Žák. Důraz na individuální přístup ke každému zákazníkovi ilustruje i nové logo společnosti „VY & makro“.
makro sází na individuální příběhy
Na podporu nové značky připravilo makro komunikační kampaň. Vlastní kanály výrazně rozšíří o externí komunikaci, konkrétně o tisk, rozhlas, online a venkovní reklamu. „Hrdiny naší kampaně jsou naši zákazníci a zaměstnanci. Zachytili jsme je při jejich každodenní práci, a chceme tak ukázat, že bez vášně a úsilí podnikat nelze. My jako makro stojíme na jejich straně. Jejich růst je pochopitelně i naším růstem," přibližuje letošní kampaň Axel Hluchy. Reklamní kampaň odráží výsledky rozsáhlého zákaznického průzkumu, který provedla mateřská společnost METRO Cash & Carry International v loňském roce v pěti zemích, včetně České republiky. Ukázalo se, že drobní podnikatelé chtějí být nezávislí a flexibilní, chtějí mít kontrolu nad svým byznysem a především chtějí zanechat i odkaz.
makro hledá Dobrého podnikatele
makro má v plánu posílit image celého segmentu malého a středního podnikání. I proto v rámci oslav svého výročí vyhlásí soutěž, v níž bude hledat Dobrého podnikatele. Soutěž bude určena všem drobným podnikatelům, tedy firmám o velikosti do 30 zaměstnanců, bez ohledu na registraci ve velkoobchodním řetězci. Přihlásit se mohou podnikatelé, kteří se svojí činností hlásí ke společenské nebo environmentální odpovědnosti. A právě tento aspekt bude v soutěži klíčovým. Více informací o soutěži uveřejní společnost makro počátkem dubna 2014.
METRO / MAKRO Cash & Carry provozuje více než 750 samoobslužných velkoobchodů ve 28 zemích. Společnost celosvětově zaměstnává přibližně 110 000 lidí a za fiskální rok 2012/2013 dosáhla prodejů v celkové výši 32 miliard EUR. METRO Cash & Carry tvoří prodejní divizi skupiny METRO GROUP, která je jednou z největších mezinárodních retailových společností. Za fiskální rok 2012/2013 dosáhl její obrat 66 miliard EUR. Společnost působí v 32 zemích, má 265 000 zaměstnanců a provozuje zhruba 2 200 obchodů. Výkon skupiny METRO GROUP je založen na síle obchodních značek, které působí nezávisle ve vlastních tržních segmentech: METRO/MAKRO Cash & Carry jako světový lídr v oblasti samoobslužných velkoobchodů, Real mezi hypermarkety, Media Markt a Saturn jako evropský lídr v oblasti prodeje spotřební elektroniky, a Galeria Kaufhof v segmentu obchodních domů.