25. srpna 2015 - Dýňovo-mrkvový krém s čočkou, králičí burger, houbová pohanka s rýží a ovoce v jogurtu. Takové menu si připravila vítězná jídelna ze Základní školy Mánesova z Otrokovic pro finále soutěže o Nejlepší školní oběd. Již šestý ročník soutěže, kterou pořádá Společnost pro výživu, se dnes uskutečnil v MAKRO Akademii v Praze. Záštitu nad akcí převzal Magistrát hlavního města Prahy a Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Generálním partnerem je i letos společnost MAKRO. Stříbro si odnesla jídelna ZŠ a MŠ Velký Beranov, na třetím místě se umístili kuchaři jídelny Střední průmyslové školy dopravní z Plzně.
„Letošní zadání soutěže vyžadovalo králičí maso jako hlavní chod a mléčný dezert. Recepty byly opravdu originální a řada z nich by uspěla i v restauracích,“ říká Petr Stádník, člen poroty a šéfkuchař MAKRO, který má zkušenosti z několika michelinských restaurací.
„Připravit celý oběd za 34 korun, který navíc splní přísná výživová i chuťová kritéria, není jednoduchý úkol. Kéž by všechny školy dosahovaly stejných kvalit jako finalisté,“ dodává.
O postup do finále letos bojovalo rekordních 89 jídelen z celé České republiky. Mezi použitými surovinami nechyběla ani polenta, pohanka, červená řepa či celer.
„Menu finální desítky bylo opravdu pestré. Zeleninové polévky doplnilo tradičně i moderně připravené libové králičí maso, v několika jídelnách i se zeleninovým salátem. I mezi mléčnými dezerty jsme našli jak klasické sladkosti jako tvarohové krémy, tak například pohanku s pudinkovým krémem či ořechovo-mrkvové řezy s ricottou,“ komentuje ředitelka soutěže Alena Strosserová, která stojí v čele tohoto netradičního klání již několik let.
Kromě vítězného menu u poroty zabodovala také jarní zeleninová polévka, pečený králík v marinádě s paprikou, šťouchané brambory a tvarohový dezert s pudinkem a ovocem z jídelny ZŠ a MŠ Velký Beranov, jež se umístila na druhém místě.
Třetí místo získala jídelna ze Střední průmyslové školy dopravní z Plzně s polévkou z listového špenátu se smetanou a chlebovými krutony, králičím stehnem v zázvorovém jogurtu a rýžovými nudlemi a pohankovým dezertem se smetanovoskořicovým přelivem.
Všechna přihlášená menu musela splňovat
normou stanovený limit 34 korun za polévku, hlavní jídlo a dezert. Důležitým kritériem jsou také přísné nutriční nároky. Aby se menu mohlo přihlásit do soutěže, musí se nacházet na pravidelném jídelním lístku školní jídelny a patřit mezi oblíbené pokrmy malých strávníků. V prvním korespondenčním kole hodnotila zaslané obědy odborná porota. Posuzovala vhodnost použitých surovin a jejich vyváženost, nutriční hodnoty, technologický postup přípravy a samozřejmě i chuť a barevnou lákavost pokrmů.
Tříchodové soutěžní menu dnes finalisté vařili v MAKRO Akademii v pražských Stodůlkách. V porotě zasedl Petr Stádník, šéfkuchař MAKRO, Miroslav Kubec, prezident Asociace kuchařů a cukrářů České republiky, zástupci Společnosti pro výživu, Ministerstva zdravotnictví nebo Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. K odborné porotě se přidali i dva žáci základní školy, pro které jsou školní obědy určeny v první řadě.
Rostoucí trend v zájmu o čerstvé a kvalitní suroviny potvrzuje i velkoobchod MAKRO, kde nakupuje až polovina českých školních jídelen.
„Mezi našimi zákazníky z řad školních kantýn jsou stále oblíbenější čerstvé ryby, maso i zelenina. Losos patří již několik let mezi nejpopulárnější ryby i ve školním stravování,“ uvádí Petr Stádník. Ze sortimentu masa pak dávají jídelny přednost libovějšímu vepřovému a kuřecímu masu. Nejčastěji kupované přílohy jsou pak těstoviny a brambory.
„Kvalita každé kuchyně se odvíjí od toho, jaké ingredience používá. Bohužel je stále oblíbená i mražená a konzervovaná zelenina, která kuchařům usnadňuje přípravu. Na příkladu soutěžních obědů je ale vidět, že čerstvé suroviny jsou vždy lepší,“ uzavírá. Zájemci z řad školních jídelen měli také v rámci programu možnost prohlédnout si oddělení čerstvého zboží v MAKRO a získat cenné rady od odborníků na maso, zeleninu i ovoce.
Nejlepší školní jídelny a jejich menu:
1. místo: Základní škola Mánesova Otrokovice:
Polévka
Dýňovo-mrkvový krém s čočkou
Hlavní jídlo
Králičí burger, houbová pohanka s rýží
Salát
Salát z červené řepy
Dezert
Ovoce v jogurtu
2. místo: ZŠ a MŠ Velký Beranov (Velký Beranov u Jihlavy)
Polévka
Jarní zeleninová polévka
Hlavní jídlo
Pečený králík v marinádě s paprikou, šťouchané brambory
Dezert
Tvarohový dezert s pudinkem a ovocem (ovoce čerstvé dle sezóny)
3. místo: Střední průmyslová škola dopravní (Plzeň)
Polévka
Z listového špenátu se smetanou a chlebovými krutony
Hlavní pokrm
Králičí stehno v zázvorovém jogurtu zdobené pomerančem, rýžové nudle
Dezert
Pohankový dezert s pudinkem a smetanovoskořicovým přelivem
Nejlepší polévka: Základní škola a Mateřská škola Velké Svatoňovice
Polévka z pečeného celeru, řapíkatého celeru a cizrny
Nejlepší hlavní jídlo: Základní škola Mánesova Otrokovice
Králičí burger, houbová pohanka s rýží
Nejlepší dezert: Střední průmyslová škola dopravní (Plzeň)
Pohankový dezert s pudinkem a smetanovoskořicovým přelivem
Ve finálovém klání se utkaly následující školní jídelny (v abecedním pořadí):
- Albrechtova střední škola, příspěvková organizace, Frýdecká 32, Český Těšín
- Centrální školní jídelna Třebíč, Sirotčí 1341, Třebíč
- Gymnázium Uherské Hradiště, Velehradská třída 218, Uherské Hradiště
- Mateřská škola Jaroměř, Zavadilka 647, Jaroměř
- Střední průmyslová škola dopravní, Karlovarská 99, Plzeň
- Základní škola a mateřská škola Velké Svatoňovice, Velké Svatoňovice 326
- Základní škola a mateřská škola Velký Beranov, příspěvková organizace, Velký Beranov 331
- Základní škola a mateřská škola, Volgogradská 6b, Ostrava–Zábřeh
- Základní škola Mánesova, Mánesova 908, Otrokovice
- Základní škola Svitavy, Felberova 669/2, Svitavy
METRO/MAKRO Cash & Carry provozuje více než 750 samoobslužných velkoobchodů ve 26 zemích. Společnost celosvětově zaměstnává přibližně 117 000 lidí a za fiskální rok 2013/2014 dosáhla prodejů v celkové výši 31 miliard EUR. METRO Cash & Carry tvoří prodejní divizi skupiny METRO GROUP, která je jednou z největších mezinárodních retailových společností. Za fiskální rok 2013/2014 dosáhl její obrat 63 miliard EUR. Společnost působí v 31 zemích, má 250 000 zaměstnanců a provozuje zhruba 2 200 obchodů. Výkon skupiny METRO GROUP je založen na síle obchodních značek, které působí nezávisle ve vlastních tržních segmentech: METRO/MAKRO Cash & Carry jako světový lídr v oblasti samoobslužných velkoobchodů, Real mezi hypermarkety, Media Markt a Saturn jako evropský lídr v oblasti prodeje spotřební elektroniky, a Galeria Kaufhof v segmentu obchodních domů.
Pro více informací kontaktujte:
Tereza Knířová
Inspiro Solutions
tel.: +420 724 352 211
e-mail:
tereza.knirova@inspiro-solutions.cz
Romana Nýdrle, ředitelka korporátní komunikace
MAKRO Cash & Carry ČR
tel.: +420 220 389 521
e-mail:
romana.nydrle@makro.cz
www.makro.cz,
www.facebook.com/makro.cz,
www.twitter.com/makrocr