25. srpna 2016
Ve finále soutěže o Nejlepší školní oběd 2016, které se dnes uskutečnilo v Brně, zvítězilo zařízení školního stravování F-gastro catering z Vrchlabí. Tématem letos bylo kompletní bezmasé menu. Soutěž již sedmým rokem pořádá Společnost pro výživu, záštitu nad akcí převzal Magistrát města Brna a generálním partnerem je společnost MAKRO. Stříbro si odnesla jídelna Základní školy a Mateřské školy Velký Beranov, na třetím místě se umístily kuchařky z 22. mateřské školy Plzeň.
Porotu i žáky základních škol okouzlila vítězná škola s menu složeným z polévky z farmářského trhu, houbového rizota s marinovanou červenou řepou, rukolou a parmazánem a fazolového brownies s banánem. Druhé místo obsadila Základní škola a Mateřská škola Velký Beranov s brokolicovou polévkou, paprikovým luskem plněným kuskusem, bramborovými gnocchi s restovanou zeleninou s rajčatovou omáčkou a bulgurem s ovocem jako dezertem. Bronzový pohár převzala 22. mateřská škola Plzeň, která soutěžila s dýňovou polévkou se smetanovým nočkem, vanilkou a žitným krutonem, cizrnovými kuličkami s červenou řepou, bylinkami a bio sezamovým semínkem, dvoubarevným batátovým pyré, glazovanou zeleninou, jogurtovým dipem s medvědím česnekem a domácím farmářským tvarohovým krémem s jahodami, chia semínky a mátovým cukrem.
„Souboj finálové desítky byl velmi vyrovnaný. Všechny školy do něho šly s velkým nasazením. Soutěžící vařili i z méně tradičních surovin, jako je pohanka, quinoa nebo rukola. Přestože musí dodržovat mnoho předpisů a letošní téma nebylo vůbec snadné, podařilo se jim připravit chutné a zajímavé pokrmy,“ hodnotí finálové kolo Anna Packová, hlavní organizátorka soutěže.
Každý ze soutěžních týmů tvořili vedoucí dané školní jídelny a jeden až dva pracovníci provozu. Na přípravu
20 porcí měly týmy dvě hodiny. Všechna přihlášená menu musela splňovat
normou stanovený limit 34 korun za polévku, hlavní jídlo a dezert. Důležitým kritériem jsou také přísné nutriční nároky. Aby se menu mohlo přihlásit do soutěže, musí se nacházet na pravidelném jídelním lístku školní jídelny a patřit mezi oblíbené pokrmy malých strávníků. V prvním korespondenčním kole hodnotila zaslané obědy odborná porota. Posuzovala vhodnost použitých surovin a jejich vyváženost, nutriční hodnoty, technologický postup přípravy a samozřejmě i chuť a barevnou lákavost pokrmů.
„Soutěžící dnes předvedli obdivuhodný výkon, protože připravit celé menu za 34 korun a splnit veškeré požadavky na školní oběd není vůbec jednoduché. Navíc bezmasá jídla jsou náročnou disciplínou i pro šéfkuchaře. Některé z dnešních pokrmů by se mohly podávat i v restauracích. Na obědech bylo znát, že se jídelny snaží pracovat s kvalitními a čerstvými surovinami,“ sdělil Petr Stádník, člen poroty a šéfkuchař MAKRO ČR, který má zkušenosti z několika michelinských restaurací.
„Jídelny by obecně měly začít používat méně soli, cukru a mouky a vařit více s obilovinami nebo luštěninami. Soutěžní týmy jsou důkazem, že se jim to daří čím dál více.“
Do finálové poroty zasedli odborníci na výživu a stravování, zástupce Asociace kuchařů a cukrářů, zástupce generálního partnera velkoobchodu MAKRO ČR a medií. Stejně důležitá však byla i účast dětských strávníků, pro které jsou obědy určeny v první řadě.
Rostoucí trend v zájmu o čerstvé a kvalitní suroviny potvrzuje i velkoobchodní síť MAKRO ČR, kde nakupuje velká část českých školních jídelen.
„Mezi našimi zákazníky z řad školních kantýn jsou stále oblíbenější čerstvé ryby, maso i zelenina,“ uvádí Petr Stádník. Nejčastěji kupované přílohy jsou pak těstoviny a brambory.
„Kvalita každé kuchyně se odvíjí od toho, jaké ingredience používá. Bohužel je stále oblíbená i konzervovaná zelenina, která kuchařům usnadňuje přípravu. Na příkladu soutěžních obědů je vidět, že čerstvé suroviny jsou vždy lepší a ani školní jídelny se jim už nevyhýbají,“ uzavírá.
Nejlepší školní jídelny a jejich menu:
1. místo: F-gastro catering zařízení školního stravování (Vrchlabí)
Polévka
Polévka z farmářského trhu
Hlavní jídlo
Houbové rizoto s marinovanou červenou řepou, rukolou a parmazánem
Dezert
Fazolové brownies s banánem
2. místo: Základní škola a Mateřská škola Velký Beranov (Velký Beranov u Jihlavy)
Polévka
Brokolicová polévka
Hlavní pokrm
Paprikový lusk plněný kuskusem, bramborové gnocchi s restovanou zeleninou, rajčatová omáčka
Dezert
Bulgur s ovocem
3. místo: 22. mateřská škola Plzeň
Polévka
Dýňová polévka se smetanovým nočkem a vanilkou, žitný kruton
Hlavní jídlo
Cizrnové kuličky s červenou řepou, bylinkami a bio sezamovým semínkem, dvoubarevné batátové pyré, glazovaná zelenina, jogurtový dip s medvědím česnekem, vitamínová voda s mandarinkou
Salát
Salát polníček s máslovou hruškou a výhonky z řepy
Dezert
Domácí farmářský tvarohový krém s jahodami, chia semínky a mátovým cukrem
Nejlepší polévka: Střední průmyslová škola dopravní Plzeň (Karlovarská 99, Plzeň)
- Hrachová s květákovými růžičkami a koriandrem
Nejlepší hlavní jídlo: F-gastro catering zařízení školního stravování s.r.o. (Vrchlabí)
- Houbové rizoto s marinovanou červenou řepou, rukolou a parmazánem
Nejlepší dezert: F-gastro catering zařízení školního stravování s.r.o. (Vrchlabí)
- Fazolové brownies s banánem
Ve finálovém klání se utkaly následující školní jídelny (v abecedním pořadí):
- 22. mateřská škola Plzeň
- F-gastro catering, zařízení školního stravování s.r.o., Vrchlabí
- Mateřská škola Střítež nad Bečvou
- Střední průmyslová škola dopravní Plzeň
- Školní jídelna Brno
- Základní škola a Mateřská škola Leskovec
- Základní škola a Mateřská škola Velké Svatoňovice
- Základní škola a Mateřská škola Velký Beranov
- Základní škola Český Brod
- Základní škola Svitavy
METRO/MAKRO Cash & Carry provozuje více než 750 samoobslužných velkoobchodů ve 25 zemích. Společnost celosvětově zaměstnává přibližně 110 000 lidí a za fiskální rok 2014/2015 dosáhla prodejů v celkové výši 30 miliard EUR. METRO Cash & Carry tvoří prodejní divizi skupiny METRO GROUP, která je jednou z největších mezinárodních retailových společností. Za fiskální rok 2014/2015 dosáhl její obrat 59 miliard EUR. Společnost působí ve 29 zemích, má 220 000 zaměstnanců a provozuje zhruba 2 000 obchodů. Výkon skupiny METRO GROUP je založen na síle obchodních značek, které působí nezávisle ve vlastních tržních segmentech: METRO/MAKRO Cash & Carry jako světový lídr v oblasti samoobslužných velkoobchodů, Media Markt a Saturn jako evropský lídr v oblasti prodeje spotřební elektroniky a Real hypermarkety.
Pro více informací kontaktujte:
Tereza Knířová
Inspiro Solutions
tel.: +420 724 352 211
e-mail: tereza.knirova@inspiro-solutions.cz
Romana Nýdrle
Ředitelka korporátní komunikace MAKRO Cash & Carry
tel.: +420 251 111 112
e-mail: romana.nydrle@makro.cz
www.makro.cz
www.facebook.com/makro.cz
www.twitter.com/makrocr