Nejlepší školní oběd vaří jídelna z Vrchlabí

25. srpna 2016

Ve finále soutěže o Nejlepší školní oběd 2016, které se dnes uskutečnilo v Brně, zvítězilo zařízení školního stravování F-gastro catering z Vrchlabí. Tématem letos bylo kompletní bezmasé menu. Soutěž již sedmým rokem pořádá Společnost pro výživu, záštitu nad akcí převzal Magistrát města Brna a generálním partnerem je společnost makro. Stříbro si odnesla jídelna Základní školy a Mateřské školy Velký Beranov, na třetím místě se umístily kuchařky z 22. mateřské školy Plzeň.

Porotu i žáky základních škol okouzlila vítězná škola s menu složeným z polévky z farmářského trhu, houbového rizota s marinovanou červenou řepou, rukolou a parmazánem a fazolového brownies s banánem. Druhé místo obsadila Základní škola a Mateřská škola Velký Beranov s brokolicovou polévkou, paprikovým luskem plněným kuskusem, bramborovými gnocchi s restovanou zeleninou s rajčatovou omáčkou a bulgurem s ovocem jako dezertem. Bronzový pohár převzala 22. mateřská škola Plzeň, která soutěžila s dýňovou polévkou se smetanovým nočkem, vanilkou a žitným krutonem, cizrnovými kuličkami s červenou řepou, bylinkami a bio sezamovým semínkem, dvoubarevným batátovým pyré, glazovanou zeleninou, jogurtovým dipem s medvědím česnekem a domácím farmářským tvarohovým krémem s jahodami, chia semínky a mátovým cukrem.

„Souboj finálové desítky byl velmi vyrovnaný. Všechny školy do něho šly s velkým nasazením. Soutěžící vařili i z méně tradičních surovin, jako je pohanka, quinoa nebo rukola. Přestože musí dodržovat mnoho předpisů a letošní téma nebylo vůbec snadné, podařilo se jim připravit chutné a zajímavé pokrmy,“ hodnotí finálové kolo Anna Packová, hlavní organizátorka soutěže.

Každý ze soutěžních týmů tvořili vedoucí dané školní jídelny a jeden až dva pracovníci provozu. Na přípravu 20 porcí měly týmy dvě hodiny. Všechna přihlášená menu musela splňovat normou stanovený limit 34 korun za polévku, hlavní jídlo a dezert. Důležitým kritériem jsou také přísné nutriční nároky. Aby se menu mohlo přihlásit do soutěže, musí se nacházet na pravidelném jídelním lístku školní jídelny a patřit mezi oblíbené pokrmy malých strávníků. V prvním korespondenčním kole hodnotila zaslané obědy odborná porota. Posuzovala vhodnost použitých surovin a jejich vyváženost, nutriční hodnoty, technologický postup přípravy a samozřejmě i chuť a barevnou lákavost pokrmů.

„Soutěžící dnes předvedli obdivuhodný výkon, protože připravit celé menu za 34 korun a splnit veškeré požadavky na školní oběd není vůbec jednoduché. Navíc bezmasá jídla jsou náročnou disciplínou i pro šéfkuchaře. Některé z dnešních pokrmů by se mohly podávat i v restauracích. Na obědech bylo znát, že se jídelny snaží pracovat s kvalitními a čerstvými surovinami,“ sdělil Petr Stádník, člen poroty a šéfkuchař makro ČR, který má zkušenosti z několika michelinských restaurací. „Jídelny by obecně měly začít používat méně soli, cukru a mouky a vařit více s obilovinami nebo luštěninami. Soutěžní týmy jsou důkazem, že se jim to daří čím dál více.“

Do finálové poroty zasedli odborníci na výživu a stravování, zástupce Asociace kuchařů a cukrářů, zástupce generálního partnera velkoobchodu makro ČR a medií. Stejně důležitá však byla i účast dětských strávníků, pro které jsou obědy určeny v první řadě.

Rostoucí trend v zájmu o čerstvé a kvalitní suroviny potvrzuje i velkoobchodní síť makro ČR, kde nakupuje velká část českých školních jídelen. „Mezi našimi zákazníky z řad školních kantýn jsou stále oblíbenější čerstvé ryby, maso i zelenina,“ uvádí Petr Stádník. Nejčastěji kupované přílohy jsou pak těstoviny a brambory. „Kvalita každé kuchyně se odvíjí od toho, jaké ingredience používá. Bohužel je stále oblíbená i konzervovaná zelenina, která kuchařům usnadňuje přípravu. Na příkladu soutěžních obědů je vidět, že čerstvé suroviny jsou vždy lepší a ani školní jídelny se jim už nevyhýbají,“ uzavírá.


Nejlepší školní jídelny a jejich menu:

1. místo: F-gastro catering zařízení školního stravování (Vrchlabí)
Polévka -
 Polévka z farmářského trhu
Hlavní jídlo - Houbové rizoto s marinovanou červenou řepou, rukolou a parmazánem
Dezert - Fazolové brownies s banánem

2. místo: Základní škola a Mateřská škola Velký Beranov (Velký Beranov u Jihlavy)
Polévka - 
Brokolicová polévka
Hlavní chod -
 Paprikový lusk plněný kuskusem, bramborové gnocchi s restovanou zeleninou, rajčatová omáčka
Dezert - 
Bulgur s ovocem

3. místo: 22. mateřská škola Plzeň
Polévka - 
Dýňová polévka se smetanovým nočkem a vanilkou, žitný kruton
Hlavní chod - 
Cizrnové kuličky s červenou řepou, bylinkami a bio sezamovým semínkem, dvoubarevné batátové pyré, glazovaná zelenina, jogurtový dip s medvědím česnekem, vitamínová voda s mandarinkou
Salát - 
Salát polníček s máslovou hruškou a výhonky z řepy
Dezert - Domácí farmářský tvarohový krém s jahodami, chia semínky a mátovým cukrem

Nejlepší polévka: Střední průmyslová škola dopravní Plzeň (Karlovarská 99, Plzeň)

  • Hrachová s květákovými růžičkami a koriandrem

Nejlepší hlavní jídlo: F-gastro catering zařízení školního stravování s.r.o. (Vrchlabí)

  • Houbové rizoto s marinovanou červenou řepou, rukolou a parmazánem

Nejlepší dezert: F-gastro catering zařízení školního stravování s.r.o. (Vrchlabí)

  • Fazolové brownies s banánem

Ve finálovém klání se utkaly následující školní jídelny (v abecedním pořadí):

  1. 22. mateřská škola Plzeň
  2. F-gastro catering, zařízení školního stravování s.r.o., Vrchlabí
  3. Mateřská škola Střítež nad Bečvou
  4. Střední průmyslová škola dopravní Plzeň
  5. Školní jídelna Brno
  6. Základní škola a Mateřská škola Leskovec
  7. Základní škola a Mateřská škola Velké Svatoňovice
  8. Základní škola a Mateřská škola Velký Beranov
  9. Základní škola Český Brod
  10. Základní škola Svitavy

METRO/MAKRO Cash & Carry provozuje více než 750 samoobslužných velkoobchodů ve 25 zemích. Společnost celosvětově zaměstnává přibližně 110 000 lidí a za fiskální rok 2014/2015 dosáhla prodejů v celkové výši 30 miliard EUR. METRO Cash & Carry tvoří prodejní divizi skupiny METRO GROUP, která je jednou z největších mezinárodních retailových společností. Za fiskální rok 2014/2015 dosáhl její obrat 59 miliard EUR. Společnost působí ve 29 zemích, má 220 000 zaměstnanců a provozuje zhruba 2 000 obchodů. Výkon skupiny METRO GROUP je založen na síle obchodních značek, které působí nezávisle ve vlastních tržních segmentech: METRO/MAKRO Cash & Carry jako světový lídr v oblasti samoobslužných velkoobchodů, Media Markt a Saturn jako evropský lídr v oblasti prodeje spotřební elektroniky a Real hypermarkety.

Pro více informací kontaktujte:

Tereza Knířová
Inspiro Solutions
tel.: +420 724 352 211
e-mail: tereza.knirova@inspiro-solutions.cz

Romana Nýdrle
Ředitelka korporátní komunikace MAKRO Cash & Carry
tel.: +420 251 111 112
e-mail: romana.nydrle@makro.cz


www.makro.cz, www.facebook.com/makro.cz, www.twitter.com/makrocr

Tisková zpráva ke stažení
Staňte se zákazníkem

Pokud máte firmu nebo jste OSVČ, staňte se naším zákazníkem během pár minut.

Zaregistrujte se
Kde jsme

Najděte svoji nejbližší makro prodejnu.

Navštivte nás
dialogcheck
Akční nabídka

Prohlédněte si aktuální nabídku.

Do nabídky
App
Aplikace Moje makro

Stáhněte si aplikaci moje makro pro partnery

Zjistit více