Češi se poprvé po 15 letech zúčastnili evropského finále Bocuse d'or
V hokejové aréně v norském Trondheimu soutěžili včera a dnes nejlepší kuchaři Evropy o postup do světového finále Bocuse d'Or. Evropského kola prestižního kulinářského šampionátu se po patnácti letech zúčastnila i Česká republika, kterou reprezentoval Dominik Unčovský, ambasador Makro Akademie, se svým týmem (Lukáš Čarný, Adam Tišer). Vítězem evropského kola se stal tým Dánska, druhé místo obsadili Švédi a třetí skončil domácí norský tým.
"Naši norští přátelé přispěli velkou měrou k rozvoji a pověsti soutěže a jejich kuchaři a příznivci jsou toho důkazem," říká Jérôme Bocuse, prezident Bocuse d'Or. „DNA Bocuse d'Or má zdůrazňovat různá kulinární bohatství světa, a proto je přirozené, že se na každý ročník přesouvá do jiného evropského města.“ Dvoudenní „mistrovství Evropy v gastronomii“ - evropský šampionát Bocuse d’Or se – po Turínu v roce 2018, Tallinnu v roce 2020 a Budapešti v roce 2022 - konalo 19. a 20. března 2024 v Trondheimu, hlavním městě gastronomie Norska.
Špičkoví kuchaři měli za úkol připravit pokrmy na předem dané téma v časovém limitu 335 minut. Soutěžilo se ve dvou disciplínách – plater čili plato, plate neboli servírovaný talíř. Na plater museli kuchaři použít norskou tresku Skrei, mušle sv. Jakuba a mrazem sušenou rybu, tzv. stockfish. Na plate měli předem dáno sobí maso a severský destilát Aquavit. Typické norské produkty vybrala Heidi Bjerkan, rodačka z Norska, hvězdná šéfkuchařka a čestná prezidentka letošního ročníku. O postup do světového finále Bocuse d'Or soutěžilo dvacet zemí ve dvou skupinách.
Tým Česka nastoupil proti vítězům národních kol z Francie, Itálie, Německa, Norska, Dánska, Španělska, Nizozemska, Islandu a Polska. Ve složení Dominik Unčovský (kuchař, ambasador Makro Akademie), Adam Tišer (asistent, tzv. commis, kuchařrestaurace Field), Lukáš Čarný (trenér, senior ambasador Makro Akademie) v první disciplíně připravili na plater menu z norské tresky Skrei a mušlí sv. Jakuba, okurkového salátu s jablkem, celerem, křenem a pivem, plněného knedlíku se sušenou rybou a omáčkou z kvašeného zelí. Na plate servírovali pokrm ze steaku ze sobího masa, plněného smrže, ravioly z červené řepy s jablkem, černého kořene s topinamburem, majonézy z libečku a kompot z jablek a Aquavitu.
Český tým, vítěz národního kola, které se konalo v rámci festivalu MAKRO CZECH GASTRO FEST v květnu 2023, se nakonec do světového finále neprobojoval. „Vařit v Trondheimu v hokejové hale za účasti tisíců diváků a pro nejlepší světové porotce je nejen zkušenost, ale i nepopsatelný unikátní moment mojí kariéry. Jsem vděčný, že mi makro ČR poskytlo zázemí profesionální kuchyně Makro Akademie,“ říká Dominik Unčovský, který přípravou na nejprestižnější kuchařskou soutěž světa strávil stovky hodin: „Myslím, že se nám povedlo odevzdat maximum. Postup do finále by byl jen sladkou tečkou, která vyjde snad příště.“
„Gratuluji talentovanému Dominikovi. Jsem si jist, že neřekl dnes své poslední slovo. Je skvělé sledovat jeho cestu. Jako velkoobchod s vysoce kvalitním a širokým sortimentem potravin podpořilo makro ČR český tým surovinami i profesionálním zázemím. Sehnat sobí maso, tresku Skrei a stockfish byla i pro naše zkušené nákupčí celkem výzva. Zvládli jsme to a zvládl to hlavně Dominik! Jsme pyšní na celý český tým,“ říká generální ředitel makro ČR Jiří Nehasil a dodává, že podpora talentovaných a kreativních lidí, kteří se chtějí vzdělávat a zlepšovat, je pro celé odvětví gastronomie důležitá.
Dominik Unčovský (28) začínal v Pražském kulinářském institutu, kde asistoval při tvorbě kuchařských knih Romana Vaňka a Zdeňka Pohlreicha. V následujících letech pracoval v podnicích zvučných jmen, jako je La Finestra in Cucina, Sansho a Mánes, vyzkoušel také kuchyně horských hotelů v Alpách a absolvoval měsíční stáž v Indii. Od loňského roku je ambasadorem Makro Akademie, největšího profesionálního školicího centra v Evropě. Spolupracuje na vývoji produktů pro program Chytrý kuchař, podílí se na testování kvality vlastních značek makro ČR a je školitelem kurzů Pivní gastro akademie.
Slavný francouzský šéfkuchař Paul Bocuse založil roce 1987 mezinárodní kuchařskou soutěž Bocuse d’Or, aby rozšířil povědomí veřejnosti o mimořádné oddanosti, tvrdé práci a preciznosti, kterých je zapotřebí k přípravě těch nejlepších pokrmů v profesionálních kuchyních. Bocuse d’Or je postupová soutěž, která začíná národním kolem, na něj navazuje kontinentální kolo (evropské, americké, africké) a po dvou letech ho završí světové finále. Vítěz každého kola vzejde z bodování mezinárodní technické a degustační poroty. Hodnotí se především celková harmonie chutí v pokrmu, prezentace talíře, použité techniky a originalita pokrmu, ale také efektivita práce týmů, zpracování a výtěžnost surovin, čistota pracoviště či dodržení stanoveného časového limitu.
Světové finále soutěže Bocuse d’Or se pravidelně koná ve francouzském Lyonu. V lednu 2025 se bude konat už dvacátý ročník. Generálním partnerem proslulé mezinárodní kuchařské soutěže a nejlepších kuchařských týmů je mj. společnostMETRO AG, která dlouhodobě propaguje kulinářskou rozmanitost a kreativitu našeho světa a zdůrazňuje společenský význam gastro odvětví.
Dominika Unčovského a jeho trenéra Lukáše Čarného budete moci v nejbližší době potkat na festivalu MAKRO CZECH GASTRO FEST 2, který se bude konat 12. a 13. dubna v O2 universum. Oba kuchaři budou mít kuchařskou show na hlavní makro stage, která je součástí sekce Fresh market.
Podrobné
informace o programu a hostech festivalu MAKRO CZECH GASTRO FEST 2 na stránkách
www.makroczechgastrofest.cz.
Velkoobchod makro ČR dlouhodobě poskytuje
své služby v prodeji potravinářského i nepotravinářského sortimentu. Za 25 let
existence na českém trhu se makro ČR stalo silným a důležitým partnerem
restaurací, hotelů a stravovacích zařízení (HoReCa) i nezávislých obchodníků
(Traders). Makro ČR má po celé České republice přes 650 000 zákazníků,
kteří těží z unikátního multikanálového mixu velkoobchodu. Zákazníci si mohou
vybrat, zda budou zboží nakupovat v jednom z velkoformátových obchodů nebo si
je nechají doručit – vše za pomoci digitálních řešení. Mimo to je makro
ČR důležitým hráčem na poli udržitelnosti. Díky Iniciativě ČESKÉ POLE se makro
ČR snaží do české gastronomie vrátit a rozvíjet tradiční produkty českého
zemědělství a společně usilovat o jejich místo v české kultuře i gastronomii.
Makro ČR je součástí globální sítě METRO AG se zastoupením
ve více než 30 zemích. Společnost METRO má po celém světě přes 17 milionů
zákazníků, kteří mohou využít velkoformátových obchodů. Více informací
naleznete na: https://www.makro.cz/
Pro více informací kontaktujte:
Nikola
Formanová Vedoucí
komunikace makro ČR tel.:
+420 603 850 320 e-mail: nikola.formanova@makro.cz