MAKRO INICIATIVA ČESKÉ POLE BYLA VYHLÁŠENA INOVACÍ ROKU 2023

Iniciativa ČESKÉ POLE byla vyhlášena Inovací roku 2023 v prestižní soutěži Mastercard Obchodník roku 2023 na jubilejním 30. ročníku Retail summitu, který se konal ve dnech 26. a 27. března v Praze.

Po napínavém hlasování cenu převzal ředitel nákupu makro ČR Jan Jindra, který stál u zrodu celého projektu. „ČESKÉ POLE má za cíl rozvíjet pěstování a chov tradičních kvalitních produktů českého zemědělství a podporovat jejich návrat do českých obchodů i na české talíře,“ uvedl Jindra. Partnerem projektu je makro ČR, dále Česká zemědělská univerzita, Ministerstvo zemědělství ČR, Český gastronomický institut, Zelinářská unie Čech a Moravy a další zástupci zemědělců a gastronomů.

Iniciativa ČESKÉ POLE usiluje o nahrazení dovážených surovin těmi českými
Zatímco v roce 1999 se brambory v Česku pěstovaly na 30 000 hektarech zemědělských ploch, v roce 2021 to bylo už jen 22 800 hektarů. Podobně jsou na tom i další tradiční plodiny jako cibule, česnek nebo křen a ústup se nevyhnul ani některým chovům v živočišné výrobě. Vrátit tradiční české plodiny v dostatečné míře nejen na pole, ale také na talíře restaurací si proto dala za cíl Iniciativa ČESKÉ POLE. Během prvního roku fungování se povedlo úspěšně podpořit české brambory, křen a česnek. Po navýšení plochy odrůdy brambor Agria na hranolky o 90 tun pak v restauracích, bistrech a provozovnách rychlého občerstvení česká sklizeň nahradila hranolky dovážené z Nizozemska.

Spotřeba českých brambor na hranolky stoupla v makro ČR z 10 % na téměř 60 %
„V lednu roku 2023 se české brambory na hranolky podílely na celkových prodejích jen z 10 %, v současné době je to již více než polovina (56 %). Celkem zákazníci za 5 měsíců nakoupili o 28 % více brambor na hranolky než ve stejném období minulého roku. Iniciativa se postarala také o vyšší produkci a prodeje českého křenu,“ říká Jiří Nehasil, generální ředitel společnosti makro ČR, a dodává, že zároveň Inciativa ČESKÉ POLE podpořila pěstování českého křenu a nastartovala renesanci pravého českého česneku v podobě původních českých odrůd. Návrat tradičních českých zemědělských produktů do domácí gastronomie by mohl v roce 2024 dostat ještě větší impulz.

Po diskuzi s odborníky z ČZU podpoří ČESKÉ POLE i tradiční živočišné produkty
S výběrem nových produktů vhodných pro další rozšíření portfolia Iniciativy ČESKÉ POLE pomáhají odborní pracovníci a vědci z České zemědělské univerzity, která se k projektu připojila loni v srpnu jako odborný garant v oblasti výzkumu tradičních odrůd a plemen.
Mezi nejrozpracovanější projekty pro budoucí rozšíření záběru iniciativy patří v tuto chvíli česká cibule vhodná na guláš a šalotka. „Pro české zemědělce je podpora a garance odbytu velmi důležitá. Iniciativa ČESKÉ POLE ukazuje dalším účastníkům trhu, že čeští pěstitelé a chovatelé patří co do kvality k evropské špičce. Jejich produkci má smysl nakupovat a nabízet jak v českých domácnostech, tak – jako v tomto případě – v českých gastronomických provozech,“ říká Petr Jílek, vrchní ředitel Sekce ekologického zemědělství, komodit, výzkumu a vzdělávání Ministerstva zemědělství ČR.

A jaké má ČESKÉ POLE plány do budoucna?
„Iniciativa ČESKÉ POLE je unikátní v tom, že se zaměřuje na více parametrů zemědělské produkce najednou. Proto do budoucna půjdeme i nadále cestou vytipovávání konkrétních produktů, u kterých dává největší smysl návrat na česká pole i české talíře. Po diskuzi s odborníky z České zemědělské univerzity uvažujeme o podpoře produktů živočišného původu, například jehněčího masa a drůbeže z volného chovu,“ odpovídá vedoucí komunikace makro ČR Nikola Formanová. Kromě přímé podpory producentů jednotlivých plodin se ČESKÉ POLE zaměřuje také na soustavnou komunikaci výhod a možností tuzemské zemědělské produkce směrem k provozovatelům v gastronomii. Zástupci iniciativy se proto i letos představí v rámci festivalu MAKRO CZECH GASTRO FEST 2, který se bude konat v Praze ve dnech 12. a 13. března 2024 v O2 universu.

 

***

 

Velkoobchod makro ČR dlouhodobě poskytuje své služby v prodeji potravinářského i nepotravinářského sortimentu. Za 25 let existence na českém trhu se makro ČR stalo silným a důležitým partnerem restaurací, hotelů a stravovacích zařízení (HoReCa) i nezávislých obchodníků (Traders). Makro ČR má po celé České republice přes 650 000 zákazníků, kteří těží z unikátního multikanálového mixu velkoobchodu. Zákazníci si mohou vybrat, zda budou zboží nakupovat v jednom z velkoformátových obchodů nebo si je nechají doručit – vše za pomoci digitálních řešení. Mimo to je makro ČR důležitým hráčem na poli udržitelnosti. Díky Iniciativě ČESKÉ POLE se makro ČR snaží do české gastronomie vrátit a rozvíjet tradiční produkty českého zemědělství a společně usilovat o jejich místo v české kultuře i gastronomii.

Makro ČR je součástí globální sítě METRO AG se zastoupením ve více než 30 zemích. Společnost METRO má po celém světě přes 17 milionů zákazníků, kteří mohou využít velkoformátových obchodů. Více informací naleznete na: www.makro.cz


Pro více informací kontaktujte:

Pavla Pokorná
FleishmanHillard
tel.: +420 777 228 276
e-mail: pokorna@fleishman.com


Nikola Formanová
Vedoucí komunikace makro ČR
tel.: +420 603 850 320
e-mail: nikola.formanova@makro.cz

www.makro.cz
www.facebook.com/makro.cz
www.twitter.com/makrocr

Tisková zpráva ke stažení
české pole - česnek
české pole - zelenina
české pole - brambory
české pole - meeting
české pole - summit
české pole - země živitelka