Rekordní růst prodeje českých brambor a rozšíření portfolia
Vše začalo podporou českých brambor. Dříve totiž brambory na hranolky dováželo makro ČR převážně z Nizozemska. Dnes představují prodeje českých brambor na hranolky
43 % celkového prodeje hranolků ve velkoobchodech makro ČR. Celkem bylo vypěstováno a prodáno
300 tun českých brambor, přičemž se podařilo snížit závislost na dovozu o 50 %. Podobnou cestou se chce makro ČR vydat i s dalšími produkty.
Vedle brambor se portfolio Českého Pole rozšířilo o další tradiční české plodiny, jako jsou
český česnek, křen, dvouletý kmín, nakládané okurky a cibule šalotka. Na podzim tohoto roku iniciativa plánuje uvést na trh prostřednictvím makro ČR
řadu kysaného zelí a
Všestarskou cibuli, která ponese chráněné krajinné označení původu. Čeští farmáři pro České Pole obhospodařují na více jak
6 000 hektarů a iniciativa plánuje další rozšíření díky novým partnerstvím.
Partnerství s akademickou sférou a odbornými školami
Klíčovým odborným partnerem iniciativy je Česká zemědělská univerzita v Praze, která pomáhá s odbornou identifikací vhodných pěstitelů, chovatelů i produktů. Pro následující období navrhuje zaměřit se na
česnek,
zvěřinu, z ryb na
kapra a
candáta.
„Jsme součástí iniciativy České Pole, protože věříme v její poslání – v návrat českých surovin na stoly českých domácností a restaurací. Někdy jsme jen zapomněli, jak původní české produkty v kuchyni správně využívat a upravovat. Na univerzitě klademe důraz na kvalitu surovin, proto jsme garantem právě v této oblasti,“ uvedl
kvestor ČZU Jakub Kleindienst. Projekt již nyní úzce spolupracuje s
Hotelovou školou v Poděbradech a
Středním odborným učilištěm v Roudnici nad Labem. Tato partnerství zajišťují nejen šíření odborných znalostí mezi mladými kuchaři, ale podporují také udržitelnost a růst české gastronomie.
Spolupráce s gastronomií a chytrá řešení pro restaurace
Iniciativa České Pole nově navázala úzkou spolupráci s projektem makro ČR
Chytrý kuchař, který usnadní práci v gastronomických provozech. V říjnu se plánuje testování
výroby chlazených a mražených hranolků z českých brambor Agria, které umožní restauracím zkrátit čas přípravy a efektivněji pracovat s menšími personálními kapacitami. Dalšími produkty, které
Chytrý kuchař nabídne,
budou oloupaný česnek a
nastrouhaný křen.
„Naší vizí pro rok 2025 je propojit iniciativu České Pole s gastronomickým sektorem. Cílem je, aby v každém kraji byla minimálně jedna restaurace, která bude vařit výhradně z českých surovin, a tak naplníme náš příslib – vrátit českou úrodu do gastronomie,“ uvedl
Jiří Nehasil, generální ředitel makro ČR.
Budoucí plány a rozšíření iniciativy
Iniciativa České Pole plánuje v nadcházejících letech dále růst. Na tom se shodli všichni signatáři. Mezi klíčové plány patří rozšíření plochy obhospodařovaných zemědělských pozemků, začlenění dalších tradičních českých plodin a produktů živočišné výroby a intenzivnější spolupráce s českými restauracemi. Kromě toho se připravují také marketingové vzdělávací kampaně na zvýšení povědomí o tradičních českých kvalitních produktech a receptech, jejichž cílem je oslovit nejen spotřebitele, ale i profesionály z oblasti gastronomie, a připomenout jim, že tradiční česká kuchyně je výjimečná, kvalitní a velmi dobrá. A hlavně česká.
***
České Pole je iniciativa společnosti
makro ČR, která vznikla v roce 2022 s cílem podporovat a rozvíjet tradiční produkty českého zemědělství a společně usilovat o jejich místo v české kultuře a gastronomii. Pevně věříme, že lokální plodiny a potraviny jsou nenahraditelné pro zachování pestrosti a tradice české gastronomie, mají významnou roli i pro regionální ekonomiku a nemalý přínos pro kvalitu životního prostředí.
České Pole se snaží udržitelně a trvale navrátit původní lokální potraviny do naší gastronomie. Na rozdíl od ostatních podporuje napřímo prvovýrobce, kterým díky spolupráci s Českou zemědělskou univerzitou a zemědělskou komunitou, doporučuje konkrétní plodiny a produkty vhodné k pěstování, navrhuje následné zpracování pro projekt
Chytrý kuchař, pomáhá s dohledem nad kvalitou produkce v Makro akademii a zajišťuje distribuci a prodej prostřednictvím velkoobchodu
makro ČR.
Během dvou let pro
České Pole farmáři obhospodařují více než šest tisíc hektarů polí. Svým širokým záběrem, od odborného posouzení vhodných plodin a lokalit přes pěstování, sklizeň a hodnocení kvality až po podporu receptur v restauracích, je iniciativa
České Pole zcela unikátní, a díky tomu získala ocenění Inovace roku 2023 v prestižní soutěži Mastercard Obchodník roku 2023 na jubilejním 30. ročníku Retail summitu.
Pro více informací kontaktujte:
Nikola Formanová
Vedoucí komunikace makro ČR
tel.: +420 603 850 320
e-mail:
nikola.formanova@makro.cz
www.makro.cz
www.facebook.com/makro.cz
www.x.com/makrocr