U Čechů bodují nezávislé podniky, stávají se vizitkou dobrého životního stylu

Tisková zpráva, 7. 10. 2019

U Čechů bodují nezávislé podniky, stávají se vizitkou dobrého životního stylu

Podle průzkumu společnosti MAKRO je zřejmé, že si Češi oblíbili drobné nezávislé podniky a jejich nabídku produktů i služeb. Podnikání vnímají pozitivně i sami majitelé malých firem, kteří by neváhali a klidně by si firmu založili znovu, a to navzdory určitým překážkám. Výsledky reprezentativního průzkumu představila společnost MAKRO u příležitosti Dne soukromého podnikání, který připadá na 8. října.

Studie společnosti MAKRO potvrzuje, že Češi rádi nakupují u drobných podnikatelů: 41 % dotázaných zákazníků prohlásilo, že malé podniky vedené svým majitelem mají velký podíl na budování jejich vlastního životního stylu. Více než polovina respondentů (57 %) uvedla, že dávají přednost malým kadeřnictvím nebo soukromým holičům před velkými salony. Podobně populární jsou mezi zákazníky také menší restaurace a kavárny (48 %)
a květinářství (46 %).

Pozitivně vnímají podnikání i sami majitelé menších a středních podniků: téměř všichni (92 %) uvedli, že by znovu začali podnikat. Vyhovuje jim především to, že jsou sami sobě šéfem a zároveň dělají něco, do čeho jsou zapálení. Budování a rozvíjení vlastního podniku si celkem 46 % z nich užívá více, než kdyby byli pouhými zaměstnanci.

Podnikatelé nicméně také připustili, že téměř každý druhý měl někdy strach z nejistého výdělku (44 %), skoro každý čtvrtý (23 %) dává spoustu energie do neustálého boje o nové zákazníky a téměř třetina (29 %) považuje systém odvodu daní za přílišnou zátěž.

 

Faktory úspěchu podnikatelů: vysoká kvalita, dobré služby a udržitelnost

Oblíbenost malých a středních podniků je u Čechů mimo jiné dána i tím, zda se daná firma chová udržitelně. Pro 37 % dotázaných respondentů je to velmi důležité kritérium při rozhodování o nákupu. Téměř polovina (45 %) také uvedla, že dobrá kvalita zakoupených produktů nebo služeb je jedním z hlavních důvodů, proč nakupují u menších podnikatelů.

Tuto skutečnost potvrzuje i cukrářka Kateřina Kolbová ze Zlína. Ta pod značkou Lady Baker tvoří sladké dezerty na zakázku. Základem její práce je přitom poctivá práce a kvalitní suroviny, které zákazníci ocení. Při výběru surovin dává přednost produktům od regionálních výrobců a pěstitelů a svou nabídku obměňuje i podle ročního období. „Pro mě je nejdůležitější, a zároveň největší odměnou, aby každému mému strávníkovi chutnalo. Aby mu mé dobroty vykouzlily velký úsměv na tváři, řekl si: „Tyyyjo, tak to je fakt bomba, příště si u té holčiny objednám znovu“. Moc si přeji, aby se lidé ke mně vraceli, byli spokojení,“ říká Kateřina Kolbová.

Malé a střední soukromé podniky jsou vyhledávány i proto, že hrají velkou roli v rozmanitosti dané lokality. To potvrdilo 35 % dotázaných Čechů, kteří využívají služby těchto podniků. Pokud by se však počet drobných podnikatelů v jejich okolí měl snižovat, postrádali by Češi nejvíce nabídku jedinečných produktů (52 %), dobrou kvalitu zboží a služeb (46 %) a osobní přístup (22 %).

 

Podnikatelé vzkazují: Bez vás to prostě nejde

Aby pomohla drobným podnikatelům zviditelnit jejich firmy, zaštiťuje společnost MAKRO ve spolupráci s Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR již čtvrtý ročník Dne soukromého podnikání. Zapojit se do něj mohou všichni podnikatelé bez ohledu na lokalitu nebo obor podnikání. V samotný Den soukromého podnikání, který letos připadá na 8. října, pak zaregistrovaní živnostníci nabídnou svým zákazníkům speciální akce, například slevy nebo drobný dárek k nákupu. Právě bez jejich podpory by totiž žádná firma neměla šanci na úspěch.

Letošní ročník se více než ten předchozí bude soustředit především na propagaci živnostníků v online prostředí, jelikož digitalizace je důležitým aspektem při získávání nových zákazníků a drobní podnikatelé mají o tento způsob propagace zájem.

***

METRO je mezinárodní lídr, který se specializuje na velkoobchodní a maloobchodní prodej potravin. Společnost je zastoupená v 35 zemích a celosvětově zaměstnává 150 000 lidí. Ve finanční roce 2015/16 METRO dosáhlo prodejů ve výši 37 mld. EUR. Zaměřuje se na poskytování služeb odpovídajících specifickým potřebám velkoobchodních i maloobchodních zákazníků, a to na regionální i mezinárodní úrovni. Prostřednictvím svých obchodních značek METRO Cash & Carry, Real, služeb přímé distribuce a digitálních iniciativ METRO nastavuje standardy pro budoucnost: orientace na zákazníka, digitální řešení a udržitelné podnikání. Více informací naleznete na www.metroag.de.

METRO/MAKRO Cash & Carry je zastoupeno ve 25 zemích, kde provozuje více než 750 samoobslužných velkoobchodů a zaměstnává 100.000 lidí.

 

Pro více informací kontaktujte:

Martina Suková

FleishmanHillard
tel.: +420 606 185 593
; e-mail: sukova@fleishman.com

 

Romana Nýdrle

Ředitelka korporátní komunikace MAKRO Cash & Carry
tel.: +420 251 111 112; e-mail:
romana.nydrle@makro.cz

 

www.makro.cz

www.facebook.com/makro.cz

www.twitter.com/makrocr

 

male-podniky-cz

Kontakt:


Romana Nýdrle
Head of Corporate Communications
MAKRO Cash & Carry CR s.r.o.
Tel.: +420 251 111 521
Fax: +420 251 111 150
romana.nydrle@makro.cz

Romana Nýdrle
Tisková zpráva ke stažení