Tisková zpráva,
7. 3. 2019
Více než polovina českých podnikatelek chce práci, která je baví a
naplňuje. Výdělek pro ně není tím nejdůležitějším.
Společnost METRO Group, která na českém trhu provozuje
velkoobchody MAKRO, zveřejnila k příležitosti Mezinárodního dne žen nezávislou
mezinárodní studii zaměřenou na ženy v podnikání. Výsledky ukázaly, že české
podnikatelky svého rozhodnutí být na volné noze nelitují, právě naopak. Drtivá
většina by podnikání založila znovu. Jen každá desátá Češka však začala
s vlastním byznysem, aby zbohatla.
V České republice by ráda
založila vlastní byznys každá pátá žena, pouze 6 % Češek si však myslí, že má
jejich podnikatelský plán šanci na úspěch. Podobný výsledek ukazuje také
sousední Německo, kde by vlastní byznys ráda založila také každá pátá žena, ale
tomu, že se tak opravdu stane, věří jen 2 % z nich. Překvapivě vyšší ambice
mají ženy v méně rozvinutých zemích, například v Indii po podnikání touží
76 % dotazovaných, 31 % věří svému záměru
a předpokládá, že si své podnikání opravdu založí.
Správný věk pro začátek s podnikáním neexistuje
Co se týče začátku
podnikání, platí, že na věku nezáleží. Nejvíce českých podnikatelek je však
starších 45 let, tvoří celých 56 % z celkového počtu žen majících svůj
vlastní byznys. V sousedním Německu si mladší podnikatelky věří ještě podstatně
méně, jen každá pátá podnikatelka je mladší 45 let. Pro Češky nejsou překážkou
ani potomci. Průzkum odhalil, že alespoň jedno dítě má 77 % českých
podnikatelek, zatímco v Německu podniká pouze 44 % žen – matek, což je
také nejmenší podíl ze všech dotazovaných zemí. Naopak nejvyšší procento matek
podnikatelek najdeme v Rusku, konkrétně 87 % z dotazovaných.
Češky nehledají v podnikání peníze, ale radost a štěstí
Zajímavou informací týkající
se ženského podnikání je zjištění, že mnoho žen vnímá tuto činnost primárně
jako zdroj štěstí, nikoli peněz. S tímto tvrzením se ztotožňuje 62 % českých
podnikatelek. Stejné procento ukázal průzkum také ve Francii. Ještě více tento
přístup podporují ruské ženy (66 %). Na druhou stranu právě ruské podnikatelky
nejčastěji uváděly
i motiv bohatství a to v 17 %. Minimální váhu motivu zbohatnutí prostřednictvím
podnikání přisuzuje 1 % žen ve Španělsku. V Česku začne podnikat, aby
zbohatlo, pouze 8 % žen.
Ženy se častěji než muži
pouští do podnikání proto, aby mohly dělat co je skutečně baví
a naplňuje. Naopak muži jsou v oblasti dlouhodobých plánů více soutěživí a
soustředí se na cíle jako jsou rozšíření podniku, získání ocenění a předání
podnikání další generaci.
I přes počáteční problémy by do podnikání šly Češky znovu
Hodně českých žen i přes
počáteční složitou fázi při získávání prostředků, kterou přiznává
31 %, by se pustilo do podnikání znovu, a to celých 88 %. Méně odhodlané jsou
podnikatelky ve Španělsku (68 %), naopak nejvíce v Rusku, kde by svůj
podnikatelský záměr znovu následovalo 95 % žen.
Mezinárodní statistika shrnuje,
že 40 % žen sní o založení vlastního byznysu. Každá pátá z nich se
domnívá, že na svůj cíl dosáhne.
O průzkumu
Nezávislý průzkum
společnosti METRO Group byl realizován napříč 10 zeměmi – Česká republika,
Německo, Francie, Portugalsko, Španělsko, Itálie, Turecko, Rumunsko, Rusko,
Indie. Celkový reprezentativní vzorek tvořil 10 000 respondentek. Součástí
vzorku bylo 1 500 respondentek s vlastním podnikáním. Průzkum byl
uskutečněn v průběhu roku 2018.
***
METRO je mezinárodní lídr, který
se specializuje na velkoobchodní a maloobchodní prodej potravin. Společnost je
zastoupená v 35 zemích a celosvětově zaměstnává 150 000 lidí. Ve
finanční roce 2015/16 METRO dosáhlo prodejů ve výši 37 mld. EUR. Zaměřuje se na
poskytování služeb odpovídajících specifickým potřebám velkoobchodních i
maloobchodních zákazníků, a to na regionální i mezinárodní úrovni.
Prostřednictvím svých obchodních značek METRO Cash & Carry, Real, služeb
přímé distribuce a digitálních iniciativ METRO nastavuje standardy pro
budoucnost: orientace na zákazníka, digitální řešení a udržitelné podnikání.
Více informací naleznete na www.metroag.de.
METRO/MAKRO Cash & Carry je
zastoupeno ve 25 zemích, kde provozuje více než 750 samoobslužných velkoobchodů
a zaměstnává 100.000 lidí.
Pro více informací kontaktujte:
Martina Suková
FleishmanHillard
tel.: +420 606 185 593
e-mail: sukova@fleishman.com
Romana Nýdrle
Ředitelka korporátní komunikace MAKRO Cash & Carry
tel.: +420 251 111 112
e-mail: romana.nydrle@makro.cz
www.makro.cz
www.facebook.com/makro.cz
www.twitter.com/makrocr