Iniciativa ČESKÉ POLE rok od svého založení nabírá na síle. Se záchranou tradičních produktů českého zemědělství nově pomůže i univerzita
Pouhý jeden rok od vzniku stačil Iniciativě ČESKÉ POLE na to, aby si připsala řadu úspěchů při navracení tradičních produktů českého zemědělství do tuzemské gastronomie. V rámci unikátního projektu se už podařilo rozšířit pěstování odrůdy brambor Agria na hranolky a navýšit plochu, na které se tyto brambory v Česku pěstují, oživit pěstování chutného a řízného českého křenu či nastartovat renesanci pravého českého česneku v podobě původních českých odrůd. Teď jde Iniciativa, jejímž zakládajícím a hybným členem je mimo jiné i Ministerstvo zemědělství ČR, ještě dál. K podpoře tradičních českých rostlinných i živočišných produktů přizvala Českou zemědělskou univerzitu v Praze. Ta se zapojí především jako odborný garant a poradce v oblasti výzkumu tradičních odrůd a plemen.
Enormní zájem zákazníků o české brambory
odrůdy Agria, které jsou ideální pro přípravu hranolek, zahájení dlouhodobé
spolupráce s pěstitelem kvalitního tuzemského křenu a zařazení jeho
produkce do trvalé nabídky velkoobchodů makro ČR či první sklizeň pravého
českého česneku původních českých odrůd Bjetin a Slavin, jehož vysázení
v říjnu 2022 Iniciativa podpořila a jenž bude v prodejnách k dostání na
přelomu srpna a září. To jsou jen některé z prvních úspěchů Iniciativy
ČESKÉ POLE při navracení domácí zemědělské produkce do moderních i tradičních českých
restaurací, bister, rychlých občerstvení, jídelen a dalších gastropodniků.
Efektivní spolupráci se všemi členy
Iniciativy si pochvaluje také Martin Čivrný, vedoucí komunikace makro ČR
– nejvýznamnějšího velkoobchodu do sektoru gastronomie, který loni vznik
projektu podnítil. „Během jediného roku se nám podařilo za účasti
Ministerstva zemědělství ČR a dalších partnerů položit základy budoucí
systematické podpory tradičních českých zemědělských produktů, které si díky
své kvalitě, chuti a udržitelné produkci zaslouží být mnohem dostupnější než
dosud. Dosavadní výsledky projektu ukazují, že ve srovnání s minulým rokem
přibývají každý měsíc stovky zákazníků z řad české gastronomie, především v segmentu
tradičních a moderních restaurací, food trucků, bister a letních stánků, kteří
o českou zemědělskou produkci velmi stojí. Proto chceme záběr Iniciativy
rozšiřovat o další tradiční plodiny, produkty a jejich odrůdy i plemena tak,
aby měly gastroprovozy vždy možnost sáhnout po špičkové kvalitě a chuti od
českých farmářů,“ říká Martin Čivrný.
Například u brambor je již jasně patrná
změna trendu, kdy roste podíl prodaných českých brambor na hranolky na úkor
zahraniční produkce převážně z Nizozemska. Zatímco v lednu se české
brambory na hranolky podílely na celkových prodejích jen z 10 %,
v současné době je to již více než polovina (56 %). Při výnosech okolo 30
tun brambor na hektar to znamená, že od ledna se v obchodech makro ČR
prodala produkce ze tří hektarů českých polí, namísto tří hektarů z dovozu.
Účast České zemědělské univerzity, jež
se k Iniciativě ČESKÉ POLE oficiálně připojila dnes slavnostním podpisem
memoranda na největším tuzemském agrosalonu Země živitelka, ale není jediným
posunem projektu vpřed. Makro ČR letos dále podpoří navýšení plochy, na které
se pěstují tuzemské brambory odrůdy Agria tak, aby byly v roce 2024 v prodejnách
dostupné celoročně. Letos se pro velký zájem zákazníků vyprodala celá sklizeň o
bezmála 100 tunách během pouhých pěti měsíců. Znovu se na pultech objeví
s novou sklizní na přelomu srpna a září.
Do budoucna se chce Iniciativa ČESKÉ
POLE kromě rozšiřování podpory o nové produkty zaměřovat také na udržitelný rozvoj
v oblastech, kde již působí. Cílem je mimo jiné dále omezovat dovoz
zemědělské produkce ze zahraničí v případech, kdy to není nezbytně nutné,
a nahrazovat ho českými plodinami. Například v případě česneku tak Iniciativa
přidá další české odrůdy, u křenu pak chce navázat na dlouhodobou spolupráci s farmou
Český chřest pěstitele Jiřího Šafáře, která díky tomu získá jistotu odbytu a
bude moci obrodu tuzemského křenu ještě urychlit nad rámec 6,4 tuny prodaného
křene v průběhu letošní sezony.
Neméně důležité je také soustavné
prezentování možností a kvalit české zemědělské produkce provozovatelům
restaurací, bister, ale i hotelů tak, aby si pestrost a kvalitu tradičních
českých pokrmů vychutnali kromě hostů z Česka i zahraniční turisté.
Inciativa ČESKÉ POLE se proto bude nadále účastnit veletrhů, konferencí a food
festivalů, sama plánuje také řadu z nich pořádat či podpořit.
V příštím roce naváže například na úspěšný první ročník festivalu MAKRO
CZECH GASTRO FEST, který zahrnoval mimo jiné i jedinečný kongres nazvaný Česká
brambora v gastronomii. Iniciativa ČESKÉ POLE se dále stala partnerem chřestových
a křenových slavností či podpořila akci zahájení sezony raných brambor.