Iniciativa ČESKÉ POLE vstupuje do druhého roku svojí existence. Na úspěchy s bramborami, česnekem či křenem chce navázat podporou dalších českých zemědělských produktů
Návrat tradičních českých zemědělských
produktů do domácí gastronomie by mohl v roce 2024 dostat ještě větší
impuls. Zástupci Iniciativy ČESKÉ POLE, jež v prvním roce svojí existence
úspěšně podpořila rozšíření pěstování českých brambor na hranolky, renesanci
řízného tuzemského křenu či produkci původních českých odrůd česneku Bjetin a
Slavin, pracují na dalším rozšíření záběru iniciativy. „Ke stávajícím třem
plodinám bychom v následujících letech přidali také produkty živočišného
původu – diskutujeme o podpoře chovu jehněčího masa, drůbeži z volného
chovu či sladkovodních dravých rybách. Kategorii zeleniny chceme rozšířit o
klíčový produkt pro českou gastronomii – cibuli na guláš,“ uvedl vedoucí
komunikace makro ČR Martin Čivrný. Právě velkoobchod makro patří spolu
s Ministerstvem zemědělství ČR a zástupci zemědělců a gastronomie
k zakládajícím členům iniciativy.
S výběrem produktů vhodných pro
další rozšíření portfolia iniciativy nově pomáhá Česká zemědělská univerzita,
jež se letos na sklonku léta k projektu připojila jako odborný garant
v oblasti výzkumu tradičních odrůd a plemen. „Kromě
zkušeností a odbornosti našich výzkumníků inciativu doplníme také o aktivity
studentů, kteří se mohou zapojovat formou soutěžních projektů a ověřit si
nabyté znalosti v praxi. Aktivně se budeme podílet rovněž na přípravách akcí na
podporu tradičních českých plodin a chovů či na organizování kulatých stolů,
jež propojují vědce, státní správu, zemědělce, distributory, prodejce i
zástupce gastronomie a zlepšují vzájemné sdílení informací,“popsala
prorektorka pro rozvoj a udržitelnost ČZU Eva Vlková.
Například v případě jehněčího masa,
které experti univerzity zařadili do okruhu vytipovaných produktů pro možné
rozšíření iniciativy v příštím roce, dosahuje spotřeba v České
republice jen 400 gramů na osobu za rok. Většina navíc připadá na domácí chovy.
Hluboko pod evropským průměrem je v tuzemsku také konzumace ryb, zejména
těch sladkovodních. České rybníkářství se přitom může pyšnit mnohasetletou
historií, jenže rozhodující část produkce v současnosti míří na vývoz. „Chov ryb má vedle zemědělské a podnikatelské funkce také
výrazné kulturní a environmentální přesahy. Rybníky mají zásadní význam pro
zadržování vody v krajině a pro udržování biodiverzity a nemohou dlouhodobě
fungovat bez rybí obsádky. Tradiční výlovy navíc přitahují velkou pozornost
veřejnosti a lákají i ty lidi, kteří jinak nemají k venkovu a
k zemědělské tradici vztah,“popisuje
Lukáš Kalous, proděkan pro kvalitu vzdělávací a tvůrčí činnosti FAPPZ na ČZU a
specialista univerzity v oblasti ichtyologie a akvakultury.
Mezi nejrozpracovanější projekty pro
budoucí rozšíření záběru iniciativy patří v tuto chvíli drůbeží maso nebo
česká cibule vhodná na guláš. O jejich vývoji již zástupci makro ČR začali diskutovat
se Zelinářskou unií Čech a Moravy. „Pro české zemědělce a jejich dlouhodobou
stabilitu je každá podpora a garance odbytu jejich produkce velmi důležitá.
Iniciativa ČESKÉ POLE jde příkladem a ukazuje i dalším účastníkům trhu, že
čeští pěstitelé a chovatelé patří co do kvality k evropské špičce. Jejich
produkci má smysl nakupovat a nabízet koncovým zákazníkům – jak přímo
v domácnostech, tak jako v tomto případě coby součást menu
v českých gastronomických provozech,“ říká Petr Jílek, vrchní
ředitel Sekce ekologického zemědělství, komodit, výzkumu a vzdělávání
Ministerstva zemědělství ČR.
Zástupci Iniciativy ČESKÉ POLE na svém
prvním výročním setkání, jež se konalo symbolicky právě na akademické půdě
České zemědělské univerzity, shrnuli kromě plánů na rok 2024 také dosavadní
úspěchy projektu. Na českých polích se mimo jiné podařilo rozšířit pěstování
brambor na hranolky odrůdy Agria na hranolky. V restauracích, bistrech a
provozovnách rychlého občerstvení pak 90tunová sklizeň nahradila hranolky dovážené
z Nizozemska. Zájem o ni byl tak velký, že po spuštění podpůrné
marketingové kampaně se na pultech makro ČR vyprodala za tři měsíce místo
původně očekávaných pěti. Od října je již na pultech velkoobchodu nová, letošní
sklizeň.
Také v případě českého křenu z
Mělnicka se již vyprodala celá sezónní produkce. Nová sklizeň řízného křenu
bude dostupná během několika následujících dnů. Naopak pravý český česnek odrůd
Bjetin a Slavin, jež se vyznačují jedinečnou chutí, intenzivní vůní a
mimořádnou čerstvostí, je pro spotřebitele stále k dispozici. Sklízel se
na konci srpna a do českých restaurací a bister se ho celkově dostane okolo dvou
tun. Dosud byl přitom výhradně doménou zahrádkářů a malých pěstitelů, kteří
zpravidla úrodu spotřebovali sami nebo prodali ve svém okolí.
Kromě přímé podpory producentů
jednotlivých plodin se ČESKÉ POLE zaměřuje také na soustavnou komunikaci výhod
a možností tuzemské zemědělské produkce směrem k provozovatelům
v gastronomii. Zástupci iniciativy se proto účastnili konferencí, food
festivalů a veletrhů včetně největšího agrosalonu v ČR Země živitelka. Letos
také v rámci festivalu MAKRO CZECH GASTRO FEST sami uspořádali jedinečný
kongres Česká brambora v gastronomii, který měl příznivé ohlasy dokonce až
v zámoří.
„Iniciativa
ČESKÉ POLE je unikátní v tom, že se zaměřuje na více parametrů zemědělské
produkce najednou. Proto do budoucna půjdeme i nadále cestou vytipovávání
konkrétních produktů, u nichž má největší smysl usilovat o jejich návrat na
česká pole a české talíře tak, aby to dávalo smysl pro všechny – od zemědělců přes
obchodníka až po českou gastronomii a její hosty,“ uzavírá Čivrný.