Více než tři čtvrtiny hostů restaurací hodnotí české brambory lépe než ty zahraniční, přesto tato tradiční plodina z tuzemských polí mizí
Brambory jsou nepostradatelné jako příloha, základ řady oblíbených pokrmů i zdroj živin a energie. Pro českou gastronomii představují jednu z klíčových surovin, u které jsou zákazníci velmi citliví na kvalitu, chuť a původ. Zároveň patří mezi nejziskovější položky v menu. Přestože je lokální produkce hodnocena ve srovnání s dovozem jako výrazně lepší, není jí na pokrytí poptávky dost.
Tisková zpráva, 19. 6. 2023
Příprava pokrmů z
čerstvých českých brambor může tuzemským restauracím, jídelnám a dalším
gastronomickým provozovnám pomoci udržet si stávající zákazníky a přilákat
nové. Z průzkumu společnosti Data Servis pro velkoobchod makro ČR* vyplývá, že by takový podnik preferovalo před jinými 70 %
Čechů. „Ačkoli se může zdát, že brambory jsou příliš obyčejná potravina na
to, aby se jimi konkrétní restaurace mohla odlišit od konkurence, opak je
pravdou. Čtyři z pěti hostů si neumí stravování bez brambor vůbec
představit. Považují je za zdravou nízkokalorickou přílohu a v 78 %
případů uvádějí, že české brambory jsou chutnější než zahraniční. Pokud u tak
oblíbené položky v menu kolísá kvalita, restauracím hrozí, že zákazník se
příště půjde najíst jinam,“ uvádí vedoucí komunikace makro ČR Martin
Čivrný.
Podobně důležité jako pro
zákazníky jsou brambory i pro provozovatele restaurací. V 83 % podniků jde
o nejčastěji vydávanou přílohu – zpravidla v podobě vařených brambor či
předsmažených hranolek. Kromě toho jsou čerstvé brambory z pohledu celého
procesu od nákupu přes zpracování až po prodej nejziskovější přílohou českého
gastra. Následují mražené bramborové polotovary, jako jsou krokety nebo
hranolky, a až na třetí příčce je rýže. „Pokud se v restauraci vaří,
jsou pro ni brambory klíčové. Průzkum jasně ukázal, že brambory jsou pro
gastronomický sektor jednou z nejdůležitějších surovin. Devět
z deseti zástupců gastro provozoven odpovědělo, že si své podnikání bez
brambor neumí představit,“ říká výkonná ředitelka společnosti Data
Servis Marcela Šimková, která průzkum pro společnost makro ČR realizovala,
a dodává, že v případě čerstvých brambor preferuje 32 % zástupců gastro provozoven
vždy české brambory bez ohledu na cenu.
Sázkou na jistotu jsou
v tomto ohledu pro řadu restaurací brambory z tuzemských polí. Čeští
pěstitelé používají významně nižší dávky průmyslových hnojiv a přípravků na
ochranu rostlin, krátká distribuční cesta je navíc šetrná jak k bramborám,
tak k životnímu prostředí. Pro třetinu gastro provozů je český původ
brambor rozhodujícím parametrem za všech okolností, další více než pětina domácí
brambory preferuje, pokud jsou za příznivou cenu. „Kvalitní brambory musí
být zdravé, nenamrzlé, nepoškozené a čisté. Pokud jsou nazelenalé, nahnilé,
naklíčené, strupovité či příliš vlhké se skvrnami pod slupkou, je lepší se jim
vyhnout,“ říká předsedkyně České potravinářské společnosti ČSVTS, členka
správní rady Společnosti po výživu a šéfredaktorka časopisu Výživa a potraviny Jana
Dostálová.
Nejšetrnější úpravou
brambor je podle Dostálové vaření, jímž se omezí ztráta vitaminu C a udrží
nízká energetická hodnota. Smažení brambor je vhodnější na řepkovém či
rafinovaném olivovém oleji, nevhodné je naopak máslo a slunečnicový olej.
Záleží také na odrůdě, například pro přípravu hranolek je vynikající poloraná
až polopozdní odrůda Agria. Ta je stálá během skladování a díky nízkému obsahu
redukujících cukrů se při smažení hranolky nepřepalují. Navíc skvěle drží tvar.
Celkem je v České republice registrováno 117 odrůd brambor, z toho zhruba
třetina českých.
Kromě příznivých
vlastností, výživových hodnot a obliby u hostů se však v řadě restaurací
brambory pojí také s pojmy, jako je stres, rutina či delší zpracování.
Jejich příprava bývá delší a pracnější než u některých jiných druhů příloh. Odbourat
tyto nevýhody však pomáhají takzvané konvenience produkty, které výrazně šetří
čas potřebný na přípravu pokrmů a příloh. Jde například o loupané a předkrájené
brambory, které jsou připravené k okamžitému použití. „Za poslední rok rostla
celá kategorie tzv. chytrých výrobků, tedy zpracovaných a loupaných brambor
v prodejích makro ČR přibližně o třetinu oproti klasickým bramborám ve
slupce. S tím, jak na trhu roste cena práce, roste poptávka po zboží,
které uvolní zaměstnancům restaurací ruce a umožní jim věnovat se činnostem
s vyšší přidanou hodnotou, než je loupání či krájení brambor,“ popisuje
Jan Jindra, vedoucí oddělení nákupu čerstvých potravin makro ČR.
Ať už jde o brambory, jež
se později v restauracích zpracují přímo, nebo prostřednictvím tzv.
chytrých výrobků, jejich produkce v České republice klesá. Od roku 2011 do
roku 2022 došlo ke snížení produkční plochy, na které se brambory pěstují, o
přibližně 6 000 hektarů, jak ukazuje graf vývoje produkčních ploch, kterou
zveřejnil Český bramborářský svaz v rámci tiskové konference
k zaházení sezony raných brambor dne 13. června, jejímž partnerem byla
mimo jiné také Iniciativa ČESKÉ POLE velkoobchodu makro ČR. Vrátit nejen
brambory, ale i další tradiční české plodiny na tuzemská pole a talíře
restaurací má právě zmiňovaná Iniciativa ČESKÉ POLE za cíl. Iniciativa vznikla
minulý rok za podpory Ministerstva zemědělství, Českého bramborářského svazu a Českého
gastronomického institutu. Novým členem od dubna tohoto roku je také Zelinářská
unie Čech a Moravy. V rámci iniciativy ČESKÉ POLE jsme začali podporou
brambor, konkrétně odrůdy Agria, která je skvělá na přípravu hranolek a kterou
jsme nahradili brambory dovážené z Nizozemska. Začátkem května jsme také
uspořádali kongres Česká brambora v gastronomii, kde se sešla řada
odborníků, kteří o bramborách mluvili z různých úhlů pohledu. Brambory ale
nejsou jediná plodina, na kterou se zaměřujeme. Letos jsme podpořili také český
křen, který najdou zákazníci na našich pultech. V srpnu zase věnujeme
pozornost česneku českých odrůd. Do budoucna bychom se chtěli také zaměřit na podporu
živočišné výroby,“ zakončuje Čivrný výčet úspěchů a cílů iniciativy.
* Průzkum byl realizován v březnu
2023 velkoobchodem makro ČR na vzorku 210 zákazníků gastropodniků a 24
zástupců stravovacích zařízení napříč ČR.
Výsledky průzkumu byly poprvé publikovány
na kongresu Česká brambora v gastronomii, jenž se uskutečnil v květnu
2023 v rámci setkání profesionálů z oboru gastronomie MAKRO CZECH
GASTRO FEST.